جلسه مدیریت بحران با موضوع "تب کنگو" برگزار شد

ارسال در آموزش

با شروع فصل گرما و شیوع فصل بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو جلسه ای با این محور و با موضوع مدیریت بحران در فرمانداری برگزار شد.
به گزارش خبرنگار فرصت، این جلسه که با حضور مسئولانی از دامپزشکی، جهاد کشاورزی، نیروی انتظامی، شبکه بهداشت و شهرداری برگزار گردید با محوریت دو موضوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و حوادث سیل، غرق شدگی و آتش سوزی پیگیری شد.


طبق صحبت های انجام شده در این جلسه تب کنگو یک بیماری ویروسی است که مشترک بین انسان و حیوان است اما علائم آن در انسان ظاهر می گردد و بیشترین علت ابتلا به آن تماس با دام یا مصرف گوشت های آلوده حاصل از ذبح دام های غیر مجاز است. فصل شایع ابتلا به این بیماری فصل گرما است و کنه موجودی خاص است که حتی با چند سال تغذیه نکردن زنده می ماند و کنه ماده در هر دوره 2 تا 8 هزار تخم گذاری می کند.


تاکنون در کشور 31 مورد ابتلا به این بیماری گزارش شده که 19 مورد آن در یک کارگاه بسته بندی در شهر زاهدان رخ داده و 3 مرگ در کل کشور گزارش گردیده است.
سال گذشته 62 مورد ابتلا و 6 مورد مرگ گزارش شده بود. تعدادی از افراد مبتلا به این بیماری در بیمارستان الزهرا بستری شده اند و حساسیت این بیماری به این خاطر است که تشخیص آن به سادگی امکان پذیر نیست و وقتی تشخیص داده می شود که خونریزی از اعضا اتفاق می افتد و امکان فوت بالا است پس تنها راهکار پیشگیری است.


هم چنین در این جلسه به اهمیت اقدامات پیشگیرانه اشاره شد و جهت پیشگیری اقدامات زیر پیشنهاد گردید: کنترل ورودی خروجی های شهرستان توسط نیروی انتظامی جهت جلوگیری از هرگونه حمل و نقل غیر مجاز دام، برگزاری دوره های آموزشی برای دامداران توسط شبکه بهداشت، سرکشی از کشتارگاه ها و قصابی ها توسط شبکه بهداشت و دام پزشکی و ...


رییس دامپزشکی شهرستان به این موضوع اشاره کرد که روزانه در میدان دام خمینی شهر 3 هزار دام وارد می گردد و در صورت عدم اقدام به موقع این بیماری خطرناک مردم ما را تهدید می کند.


دکتر جهانبخش در ادامه به اقدامات انجام شده اشاره کرد و افزود: تاکنون اقداماتی از جمله نصب تابلوی دیجیتالی در کاروانسرا، سم پاشی و برگزاری کلاس های آموزشی در سالن ترویج جهاد کشاورزی انجام شده است.


وی در پایان به نواقص عدیده موجود در میدان دام خمینی شهر اشاره و تاکید به هرچه سریع تر ساخته شدن کشتارگاه صنعتی خمینی شهر کرد.

 

گفتنی است در پایان جلسه به موضوع آتش سوزی و غرق شدگی نیز اشاره گردید و تاکید بر راه هایی برای پیش گیری از آن شد و در این راستا تهیه بروشورهایی پیرامون این موضوع و توزیع آن توسط شبکه بهداشت پیشنهاد شد.