هشدارهایی برای چهارشنبه سوری

ارسال در آموزش

در آداب و رسوم كهن چهارشنبه آخر سال هيچ كس موجب آزار ديگري نمي شد . زبان هيچ كودكي از ترس بند نمي آمد ، جان هيچ بيماري به خطر نمي افتاد ، هييچ زن بارداري جنين خود را سقط نمي كرد ، هيچ چشمي بي فروغ و هيچ عضوي قطع نميشد و هيچ پدر و مادري داغ فرزند دلبندش را نمي ديد . در چهارشنبه آخر سال قديم شادي مي كردند ، اما اكنون لذت شادي و هيجان اين شب ، با ترس ، دلهره ، اندوه و حسرت در آميخته است . برای برگزاری چهار شنبه سوری بی خطر به این موارد توجه نمایید.
تركيباتي كه در ساخت مواد محترقه و آنچه كه عمدتا ترقه ناميده مي شودو مورد استفاده سازندگان قرار مي گيرد از حساسيت بسيار بالا و آستانه انفجار پايين برخوردار است تا جايي كه بعضا" حتي در اثر جابجايي ،حمل و نقل يا وارد شدن ضربه و رسيدن حرارت اندك و يا گاه نيز بدون رسيدن حرارت و ضربه و صرفا" در اثر ارتعاش صوتي و فعل و انفعالات شيميايي و يا قرار گرفتن درمحدوده يك فركانس خاص €˜خودبه خود فعال شده و منفجر ميشوند. در هر صورت با انفجار اين مواد انرژي زيادي به طور ناگهاني آزاد شده و در اثر پرتاب ذرات و انرژي رها شده علاوه بر ايجاد حريق و صداي مهيب ،خسارت جاني و مالي به بار ميآورد. از آنجايي كه در اغلب موارد اين مواد در داخل كمد و يا در زير زمين يا در داخل ساك و كيف و . . نگهداري شده بارها گزارش گرديده است كه اين مواد€˜ بدون دخالت انسان و در اثر شرايط محيطي و يا در هنگام جابجايي با دست €˜ خود به خود منفجر شده است.

قطعاً براي مقابله با اينگونه خسارتهاي مادي و جاني مي بايستي نوجوانان و جوانان عزيز نقش اجتماعي و فرهنگي خود را به نحو شايسته ايفا نمايند و اين امر ميسر نمي گردد مگر با شناخت قانون و باور كردن و مشاركت جدي با نيروي انتظامي و مد نظر قرار دادن توصيه هاي ذيل :
1. از ارتكاب اعمال و رفتاري كه به تضعيف ارزشها و نقض عفت عمومي جامعه منجر مي شود €˜ خودداري گردد.
2. آداب و رسوم و سنت هاي خود را با پيرايه هاي خرافي و تحريف دستخوش تغيير نسازيم.
3. از حوادث سال هاي گذشته و صدمات جسمي وارد شده به افراد در چهارشنبه سوري هاي سال هاي پيشين عبرت بگيريم.

4. در صورت مواجهه با بسته هاي مشكوك و رها شده به آنها دست نزده و آنرا تكان ندهيد و يا به آب نيندازيد و از وارد كردن حرارت به آن خوداري نماييد و سريعا موضوع را با شماره تلفن 110 در ميان بگذاريد.
5. به آگاه سازي جوانان و نوجوانان خود در خصوص خطرات مواد منفجره و آتش زا€˜ اقدام نماييد و بدانيد كه آثار صدمات و سوختگي ها ميتواند سيماي معصوم فرزند شما را حتي براي نزديكان €˜غير قابل تحمل كند.
6. صداي ناشي از انفجار براي نوزادان ،خانم هاي باردار ، بيماران و سالمندان بسيار خطرناك است.
7. آتش بسيار سركش مي باشد و امكان سرايت آن به منزل و اتومبيل و مناطق مجاور وجود دارد. بنابرين بدانيد كه هرچند برافروختن آتش در دست شماست ،اما هميشه اطفاء حريق در اختيار شما نيست .
8. در مجاورت درختان و اتومبيل ها و روي سطوح شيب دار €˜ آتش روشن نكنيد.
9. مركز فوريت هاي 110 را از مزاحمت ها و ديگر موارد مشكوك در زمينه تهيه و توزيع مواد محترقه مطلع سازيد.
10. سعي در جايگزيني تفريحات ديگر براي اعضاء خانواده خود داشته باشيد توصيه ميشود تا به اين طريق از بروز حوادث دلخراش پيشگيري كرده باشيد.
11. در صورت مشتعل شدن البسه شما بهترين اقدام اين است كه خود را روي زمين بياندازيد و صورت خود را با دست بگيريد و به چپ و راست بغلطيد و از دويدن بپرهيزيد.
12. به ياد داشته باشيد كه در صورت بي توجهي شما نسبت به فرزند دلبندتان و بروز حادثه احتمالي حسرت خوردن سودي ندارد.
13. به آتش كشيدن لاستيك و لوازم فرسوده منزل علاوه بر تشديد خطرات جاني و مالي باعث نگراني شديد بيماران ريوي و قلبي شده و محيط زيست را با خطر جدي روبرو ميسازد.
14. از پرتاب فشفشه و موشك بر روي شاخه درختان، پشت بام و بالكن منازل خودداري نمائيد.
14. اجتناب از فروش مواد مورد استفاده براي آتش بازي نيز مي تواند در پيشگيري موثر باشد و به اين دليل به صاحبان فروشگاههاي مواد شيميايي و رنگ فروشي ها توصيه مي شود ازفروش مواد آتش زا و شيميايي به كودكان و نوجوانان خودداري كنند.
15. از قرار دادن ظروف تحت فشار از جمله كپسول، اسپري، حشره كش ها و غيره به روي آتش اكيدا" خودداري نمائيد.
16. آگاه سازي جوانان و نوجوانان توسط والدين و مسئولين مربوطه موثر ترين و ساده ترين راه ممكن براي غلبه بر اين پديده مي باشد و با انجام فعاليت فرهنگي و اجتماعي مي توان در گذر زمان به كاهش اين مخاطرات دست يافت و تحقق اين امر خوشايند تنها در پرتو اطلاع رساني والدين و مسئولين امور فرهنگي ميسر مي گردد.

توصيه هاي پليس به والدين
€Â¢ فرزندانتان را از خطرات مواد محترقه، آتش و باروت آگاه كنيد.
€Â¢ مراقبت كنيد تا فرزندانتان مواد آتش زا (ترقه و ... ) را در خانه نگهداري نكند.
€Â¢ آتش هاي پر حجم در حياط و محله غير قابل مهار مي باشند ، از اين كار ممانعت به عمل آوريد .
€Â¢ مراقب باشيد مواد محترقه (دست ساز €“ استاندارد ) در نزديكي دستگاه هاي حرارتي و برقي نگهداري نشود .
€Â¢ از كودكان و نوجوانان خود مراقبت كنيد تا باعث بروز فجايع دلخراش و غير قابل جبران نشوند .
€Â¢ لوازم شخصي كودكان و نوجوانان خود را به طور غير محسوس كنترل كنيد چرا كه آنان احتمال بروز خطر را درك نمي كنند وبه همين دليل اغلب ترقه ،كبريت ومواد محترقه و منفجره را پس از تهيه در انباري ، زير زمين ، بالكن ، پشت بام ، داخل كمد يا كيف خود مخفي مي سازند .
€Â¢ به خاطر داشته باشيد كه والدين مي توانند با آگاهسازي فرزند خود نخستين و بهترين آموزگاران در يك جامعه باشند .
€Â¢ به هيچ وجه به بسته هاي مشكوك دست نزده ، آن را تكان ندهيد زيرا مواد منفجره تركيبي بسيار حساس هستند و حتي در اثر ارتعاشات صوتي و قرار گرفتن در محدوده يك فركانس يا وارد شدن كوچكترين ضربه فعال شده و منفجر مي شوند .